26 december 2008

Corvee

Onder een magneet tegen de koelkast
hangt het rooster. Het liegt nooit.
Dus heb ik vandaag corvee.

Met een bezem verwijder ik eerst
wat spinnenrag boven de entree
en neem ik met een natte spons
de deurpost af

Vervolgens haal ik de stofzuiger
uit de kast. Hij staat daar naast
opa's oude biljartkeu, waarmee
je altijd zo heerlijk stoten kunt.

Op de ijzeren stofzuigerstang
plaatste tante Sjaan vroeger
altijd zo'n handig mondstuk
om ook onder de randjes
te kunnen komen.

Alleen voor de geribbelde bekleding
is dat niet nodig. Daar haal je
de stang gewoon zonder borstel
overheen

De volle stofzuigerzak klop ik vervolgens
keurig buiten uit, zodat de witte vlokken
niet opnieuw het interieur bevlekken

Eenmaal binnen haal ik nog even
tevreden een vinger langs de randjes
en zet met rode pen een kruisje
achter mijn naam, wat mij voor
een maand van deze plicht ontslaat.

De volgende keer is Bart-Jan de lul
eens kijken of hij dan weer van
die latex handschoentjes draagt

Labels

nieuw werk (13) baby (3) jim morrison (3) theater (1)
Powered By Blogger